zaterdag 9 april 2011

Venkel met ham & gorgonzola

16/1/2009 - Venkelgratin
Op mijn werk hebben mijn collega's & ik één tik & da is praten over wat we gegeten hebben & praten over wat we gaan eten... Vandaag was het weer zo'n dag & sinds vanochtend 6 uur heb ik al zin in venkel. Ik vrees dat ik vandaag wat anders ga eten, omdat we op tijd weg moeten om naar mijn zwager in Hilversum te gaan, maar het recept hieronder ga ik zeker nog een keertje klaarmaken. Het recept kom van Venkel.nl. Een website gewijd aan de venkel. Er staan meer lekkere dingen op, maar onderstaand recept lijkt me heerlijk. Binnenkort toch maar een keer maken, en voorlopig maar even wegdromen bij de gedachte eraan...



Venkel met ham en gorgonzola

4 kleine venkelknollen
zout, peper
250 g gekookte achterham in dunne plakjes
1/2 dl volle melk
1 dl slagroom
100 g gorgonzola
100 g verse roomkaas
3 el geraspte parmezaanse kaas

Verwarm de oven voor op 200°C. Snij elke venkelknol in de lengte in vieren. Snij het venkelgroen grof. Kook de venkel in kokend water met zout in 12-15 min. beetgaar. Laat ze goed uitlekken. Rol elk stuk venkel in een plak ham en leg de pakketjes naast elkaar in een ovenschaal. Verwarm de melk met de slagroom en smelt hierin de gorgonzola en roomkaas. Breng de saus eventueel op smaak met peper. Schenk de saus over de venkelpakketjes. Zorg dat de saus de pakketjes bedekt. Strooi de parmezaanse kaas erover en gratineer het gerecht 15-20 min. in de oven. Garneer met het venkelgroen. Lekker met aardappelpuree of pasta.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten