vrijdag 8 april 2011

Omaatjeskoek

21/11/2008 - Omaatjeskoek
Dit recept wordt alweer zo'n oude familieklassieker. Toen ik vroeger nog klein was kregen we zeer regelmatig de beroemde omaatjeskoek mee naar huis. Verpakt in 3 lagen plastic van de overgebleven boterhamzakken, soms met meerdere per gezin tegelijk (voor vakanties) distribueerde oma de koeken door de familie. Ze stond dan een hele dag te bakken in haar keuken. En de kleinkinderen wisten wel raad met haar koek... die moest op! Samen met de rolletjes mentos was omaatjeskoek een constante factor in onze jeugd. Helaas kan mijn oma zelf de koek niet meer bakken & is het recept jarenlang geheim gebleven. Maar onlangs is het boven water gehaald voor de bruiloft voor mijn broertje. Ik heb voor hem & zijn vrouw namelijk een receptenboek gemaakt samengesteld met de favoriete recepten van alle gasten. En de omaatjeskoek mocht daarbij niet ontbreken. We vonden het recept voor deze omaatjeskoek voorin haar Haagse Kookboek geplakt. Het papiertje was helemaal vergeeld een boodschappenlijstje stond er nog bij. Morgen ga ik hem proberen te bakken in één van de broodblikken van oma. Hopelijk kunnen we de traditie van het bakken van deze overheerlijke kruidkoek voortzetten! In het recept van oma staan geen gewichten en inhoud genoemd, maar gelukkig kon mijn oom me helpen aan zijn interpretatie van het recept. Hier volgt het:



Omaatjeskoek

1 pond basterdsuiker
1 pond zelfrijzend bakmeel
½ pond rozijnen (even door de bloem)
½ theelepel kruidnagelpoeder
2 paplepels kaneel
± 4 dl. melk
nootmuskaat
zout & peper
Verwarm de oven voor op 240-260ºC. Doe alle ingrediënten in een kom en meng ze door elkaar met een mixer.Mocht de mix wat te nat zijn, doe er dan wat zelfrijzend bakmeel bij, bij te droge mix, doe er dan wat melk bij. Vet een broodblik in met wat boter & doe de mix in het brooblik. Bak de koek op de onderste richel van de oven. Zet hem in de oven & bak eerst 10 minuten op de hoge stand. Zet de oven lager naar ± 120-140ºC en bak de koek nog 1½ uur op deze lage stand. Check even of de koek gaar is door een satéprikker erin te steken (deze moet er droog uitkomen) Laat anders even nog wat langer staan (evt. op een iets hogere temperatuur) Als de koek gaar is, haal hem uit de oven, laat goed afkoelen, haal de koek uit het broodblik & bewaar hem luchtdicht afgesloten (mijn oma deed er 2 of 3 broodzakken omheen) Je kan de koek gewoon zo, maar ook besmeerd met een beetje roomboter eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten