vrijdag 8 april 2011

Nigella's christmas

15/12/2008 - Nigella's Christmas
Gisteren kreeg ik van mijn moeder nog een verlaat Sintkadootje. Het nieuwste kookboek van Nigella Lawson - Nigella's Christmas. Een boek vol met feestelijke recepten. Mijn broertje woont in Engeland & hij heeft het gekocht & opgestuurd. Vandaar dat ik het boek wat later kreeg. Maar ik ben er alsnog heel erg blij mee!!! Ik vind de boeken van Nigella Lawson om twee redenen leuk: 1 - ze schrijft heel entertaining & 2 - de recepten zijn ook nog eens heel erg lekker. En dit boek ziet er ook alweer prachtig uit. Ik zat na het optuigen van de kerstboom gewoon te watertanden op de bank! Het is ook heel erg handig dat Nigella behalve de recepten ook tips geeft over bereiding vooraf & invriezen/bewaren van gerechten, zodat je met kerst minder lang in de keuken staat. In Engeland wordt geklaagd dat een aantal recepten hetzelfde is als in andere boeken, maar daar heb ik niet zo'n last van. Het is gewoon een lekker heb-boek!!! Ik heb al lezend/kijkend meteen bedacht dat ik voor het kerstdiner op 1e kerstdag met de hele familie maar de bereiding van alle groenten & andere bijgerechten op me neem (naast de gebruikelijke taarten natuurlijk) Het eerste recept heb ik al uitgezocht! Ga het morgen even proberen te maken denk ik, dan kunnen we woensdag proeven.



Volgeladen aardappelschillen

10 aardappelen
225 gram cheddarkaas
250 ml. zure room
4 lente-uitjes
zout
versgemalen zwarte peper
1 tl. worchster-saus
10 reepjes bacon
olie
De dag voor je de aardappels wil eten, verhit je de oven voor op 200ºC. Bak de aardappels in de schil (eerst met een vork inprikken) ongeveer 1,5 uur in de oven of totdatde schil knapperig is & de binnenkant van de aardappel zacht. Als de aardappels iets afgekoeld zijn, snij ze dan doormidden in de lengte & schep het binnenste in een kom. Leg de schillen (die een beetje op kleine bakjes lijken) op een bakplaat & dek ze wanneer ze koel zijn af met folie tot je ze nodig hebt. Laat het aardappelbinnenste in de kom afkoelen & dek deze ook af totdat je die nodig hebt. Als je klaar bent om de aardappels te vullen, verwarm de oven voor op 200ºC. Rasp de kaas & voeg 200 gram ervan toe aan de koude aardappel in de kom samen met de zure room. Hak de lente-uitjes heel fijn & voeg deze ook toe aan de aardappel samen met het zout, de peper & Worchestershire-saus. Lepel de aardappelvulling in de aardappelschillen, leg de aardappelschillen op een bakplaat naast elkaar. Sprenkel de rest van de kaas erover & bak 20-30 minuten tot ze goudbruin zijn. Bak de bacon uit, verkruimel ze & strooi ze over de gevulde aardappelschillen. Smullen maar!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten