vrijdag 8 april 2011

Stoofpeertjes

11/12/2008 - Stoofpeertjes
Vanavond hebben we met mijn werk een personeelsuitje naar Palazzo. Gaan we lekker eten & genieten van een dinnershow (ofzoiets) Heb er wel zin in, maar denk dat ik eigenlijk nog meer zin heb in stoofpeertjes. Die ga ik van het weekend maar weer eens maken. Lekker bij draadjesvlees of als toetje met wat roomijs. Yummie!!! Ik ze altijd met Gieser Wildeman-peren. Waarom weet ik niet, maar zo heb ik het van mijn oma & mijn moeder geleerd. Ik doe er wel wat extra dingetjes bij, maar zo worden de peertjes alleen maar lekkerder! Dit is mijn recept:



Stoofpeertjes op mijn eigen wijze

stoofpeertjes (Gieser Wildeman)
rode wijn
water
kristalsuiker
kruidnagels
sinaasappelschil
kardemompeulen
kaneelstokje
Schil de stoofpeertjes, snij de door de helft, maar laat het klokhuis erin. Doe ze in een ruime pan & giet er een flinke slok wijn overheen. Ik hou ervan om er redelijk veel wijn bij te doen, maar het mag ook minder of helemaal niet. Doe er dan zoveel water bij dat de peertjes net onder staan. Gooi er een flinke hoeveelheid suiker bij, een paar kruidnagels, een paar hele kardemompeulen, een kaneelstokje & een beetje sinaasappelschil (je kan ook citroenschil gebruiken, maar ik vind sinaasappelschil lekkerder) & breng het geheel aan de kook. Laat op laag vuur koken tot de peertjes zacht & gaar zijn. En dan... smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten