vrijdag 8 april 2011

Snertweer

9/12/2008 - Snert(weer)
Buiten is het snertweer & dus krijg ik zin in eigengemaakte erwtensoep. Vanavond ben ik alleen thuis & dus zal het wel wat makkelijks worden zoals een broodje kipfilet (zuurdesembrood, met sla, kipfilet van de gril & tomaten), maar kan wel alvast erwtensoep voor morgen gaan maken. Ik gebruik een recept van Yolanda van der Jagt uit het kookboek Lekker Hollands. En de pan soep die ik ermee krijg is groot genoeg voor een flink aantal maaltijden snert. Zal mijn vader ook blij mee zijn, want als ik soep maak krijgt hij ook altijd een bakje. Hier het recept...



Erwtensoep

500 gram spliterwten
300 gram hamschijf
1 schouderkarbonade
1 speklapje
2 laurierblaadjes
1 kleine prei, fijngesneden
½ struik bleekselderij, in kleine broodjes
1 winterwortel, in kleine blokjes
1 grote kruimige aardappel, geschild & in blokjes
2 uien, gesnipperd
1 rookworst
1 tl. zout
versgemalen zwarte peper
Was de spliterwten in een grote pan. Breng de erwten met 2 liter koud water, het zout en het vlees (behalve de rookworst) aan de kook. Laat het geheel 30 minuten op een laag vuur koken; schep het schuim er regelmatig vanaf & roer af en toe goed over de bodem om te voorkomen dat de soep aanbrandt. Voeg de prei, bleekselderij, wortel, aardappel, laurier & ui toe & laat de soep nog 30 minuten zachtjes koken; roer de soep regelmatig door om aanbranden te voorkomen. Dreigt de soep toch aan te branden, voeg dan een beetje warm water toe uit de kraan (100 ml. om mee te beginnen) Voeg zout & peper naar smaak toe. Haal het vlees uit de pan & snij het in kleine blokjes of reepjes. Snij de worst in plakjes. Roer het vlees & de worst door de soep. Laat hem nog ongeveer 15 minuten zachtjes koken. Schep in een diep bord of een soepkom & dien op met boerenbrood besmeerd met wat roomboter.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten