vrijdag 8 april 2011

Surinaamse roti

14/12/2008 - Surinaamse roti
Dit weekend was een beetje druk. Vrijdag kwam de zus van mijn vriendje eten met haar vriend & daarna zijn we in Heemskerk naar een bandje gaan kijken. Zaterdag ben ik naar mijn oma in Rotterdam geweest om de kerstboom op te zetten & heb zelf ook gelijk een boom gekocht. Later in de avond zijn we naar een verjaardag geweest. En vandaag ben ik met mijn moeder naar het tuincentrum geweest om van die lieve kerstdorphuisjes te kopen & heb ik de kerstboom thuis opgezet. Een leuk weekend dus, maar wel vol. Weinig tijd om te schrijven in mijn blog. Maar goed, nu dan toch eindelijk eventjes. Vrijdag heb ik surinaamse roti gemaakt voor de eters aan tafel. Met wat bakbananen & rotivellen van de toko een prima maaltje! Het recept kreeg ik van een collega van mij, maar ik doe het toch een klein beetje op mijn eigen manier.... Tja, je bent eigenwijs of je bent het niet.



Surinaamse roti

1 bosje kouseband, in stukken van ong. 2 cm. gekipt
1 tomaat, in blokjes
3 kipfilets, in blokjes
3 grote aardappels, geschild & in blokjes
maggiblokje
kerriepoeder
sambal
1-2 teentjes knoflook, geschild
olijfolie
1 ui, gesnipperd
Maak met een vijzel een soort van papje van het maggiblokje, de teentjes knoflook, flink wat sambal, 1-2 el. kerriepoeder & een klein beetje olie. Fruit in een grote pan (ik gebruik meestal mijn wok) de ui in olijfolie. Voeg de kipblokjes toe & bak ze tot ze bruin zijn. Doe er dan het papje uit de vijzel & een scheut water bij. Laat het geheel eventjes pruttelen & voeg dan de tomatenblokjes, stukjes kouseband & aardappelblokjes toe. Roer even goed om & voeg zoveel water toe dat het geheel net onder staat. Breng het water aan de kook & laat pruttelen tot de aardappels gaar zijn. Als het goed is, is dan een deel van het water opgenomen & is er een soort saus ontstaan. Maar als dat niet het geval is, voeg dan 1-2 el. bloem toe & laat even doorkoken. De bloem zal de saus binden, zodat een homogene massa ontstaat. Serveer de roti met rijst of rotivellen & laat het je goed smaken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten