vrijdag 8 april 2011

Ali Nazik op mijn eigen manier

8/12/2008 - Ali Nazik op mijn eigen manier
Afgelopen weekend heb ik heel weinig gedaan. Was namelijk ziek. Tja, de influenza-virusjes kregen me toch te pakken. Alle vitamientjes bleken niet te helpen & ik lag op bed met rillingen, enorme hoofdpijn, keelpijn, vervelende hoestbuien & meer van dat naars. Van eten koken kwam dus ook weinig terecht. En de specluaas, borstplaat & pepernoten die ik voor Sinterklaas wilde maken heb ik opgeschoven naar kerstmis. Beetje jammer, maar ach... Gisteren stond er weer wat zelfgekookts op het programma. Kipfilet met rostirondjes & doperwten. Niet echt spannend & daar kan ik geen recept van opschrijven. Gewoon kipfilet kruiden met wat zout & peper & in de pan bakken. Rostirondjes bakken & doperwtjes opwarmen. Kind kan de was doen. Daarom vanavond maar wat spannenders... Ali Nazik, nette Ali. Een Turks gerecht van aubergine met gehakt & yoghurt. Smaak heerlijk zacht & lekker. Oorspronkelijk maak je een schaal met aparte laagjes auberginepuree, gehakt & yoghurt, maar ik meng gewoon alles door elkaar & eet het lekker met opgewarmde pitabroodjes & een salade. Heb er nu al zin in!!!



Ali Nazik op Mariekes manier

400 gram gehakt
2 grote aubergines
½ liter griekse/turkse yoghurt
2 teentjes knoflook, geperst
oregano
gedroogde rode peper, fijngestampt
olijfolie
zout & peper
verse peterselie/koriander
Prik met een vork gaatjes in de aubergine & rooster ze in de oven tot de schil geblakerd & het vlees zacht geworden is. Laat de aubergines iets afkoelen, haal de schil eraf, pureer het vruchtvlees & bak 3 min. in olie, terwijl je constant roert. Voeg de yoghurt, knoflook & zout & peper naar smaak toe. En zet weg, terwijl je het mengsel warm houdt. Bak de gehakt rul in een beetje boter. Voeg zout, gedroogde peper & oregano toe & bak even mee. Laat het vet dat van de gehakt afkomt weglopen. En voeg het aubergine/yoghurtmengsel bij het gehakt. Meng goed door elkaar & strooi er wat gehakte peterselie of koriander over. Geef pitabroodjes & een salade bij het gerecht & smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten