vrijdag 8 april 2011

Feestelijke krielkipjes

18/12/2008 - Party poussins (feestelijke krielkipjes)
Na de oud & nieuw geef ik thuis een etentje voor onze directe familieleden. Dan ga ik poussins klaarmaken. Voor degenen onder jullie die niet weten wat een poussin (of krielkippetje) is:



In the United Kingdom, poussin (or less common coquelet) is a butcher term for a young chicken, less than 28 days old at slaughter and usually weighing 400-450 grammes but not above 750g. It is sometimes also called spring chicken, although the term spring chicken usually refers to chickens weighing 750-900g.

In the United States, poussin is an alternative name for a small-sized cross-breed chicken called Rock Cornish game hen, developed in the late 1950s, which is twice as old and twice as large as the typical British poussin

Bron: Wikipedia



Mijn moeder ging vorig jaar voor mij een poussin halen. Ze had eigenlijk alleen maar onthouden dat het kleine kippetjes waren & dat de naam begon met een p. Eindresultaat was dat ze thuis kwam met een 'pintade' (parelhoen) Ook lekker, maar niet mijn krielkipje... Dit gerecht komt (alweer) uit Nigella's Christmas. En het lijkt me erg makkelijk te maken & erg smakelijk!!!



Party Poussins (voor 6 pers)

6 poussins (te koop bij de poelier op de markt)
4x 15 ml. chili olie of olijfolie
tl. zeezout
snufje suiker
¼ tl. gemalen kaneel
½ tl. paprikapoeder
1 citroen
1 bol knoflook
Verwarm de oven voor op 220ÂșC. Leg de poussins dicht tegen elkaar aan in een braadslee & giet de olie er langzaam over. Let erop dat de poussins goed bedekt zijn met olie! Mix het zout, de suiker, kaneel & paprikapoeder door elkaar in een klein kommetje & sprenkel het kruidenmengsel over de poussins. Snij de citroen in kwarten & snij daarna elk kwart in voeren, zodat je 16 kleine stukjes citroen krijgt. Stop de stukjes citroen tussen de poussins samen met de teentjes van de bol knoflook (ongepeld). Rooster de poussins 1-1¼ uur in de oven & laat ze 10 minuten in de braadslee rusten nadat ze de oven uitgaan. Serveer met couscous. (daar schrijf ik later over)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten