vrijdag 8 april 2011

Banaan-chocoladetaartje

28/11/2008 - Banaan-chocoladetaartje
We zouden vanavond pastinaken eten, maar nadat we even wat Sintkadootjes hadden gekocht, had ik geen zin meer om uitgebreid te koken. Ook hadden we geen zin in afhalen & dus werd het een combinatie van een beetje ' koken' & een beetje 'afhalen'. Bij de Appie Heijn bij ons op het plein haalden we 2 steenoven pizzabodems & allerlei lekkere dingetjes om de bodem mee te beleggen & zo hadden we allebei een heerlijke pizza naar smaak belegd (ik met spek & rucola, Jeroen met ham & champignons) Simpel maar lekker. Nou wilde het toeval dat de oven toch aanstond voor de pizza's & dat ik nog wat bananen over had die langzaam overrijp aan het worden waren. Ik vond op internet een recept op de blog van Marleen (Maaltijden van Marleen) een recept voor een bananentaartje & ik besloot om dat te maken. Ik heb wel wat kleine aanpassingen gedaan aan haar recept, maar zometeen volgt het mijne. Morgen twee daagjes naar Antwerpen met mijn vriendjes werk... Ik ben benieuwd wat daar zal gebeuren... ga zo nog even Delicious nakijken of ze een artikel over Antwerpen hebben gehad.



Banaan-chocoladetaartje (vorm van Ø16 cm.)

2 bananen
2 plakjes bladerdeeg
50 gram boter
55 gram suiker
zakje vanillesuiker
2 el. slagroom
2 el. cacao
Ontdooi de plakjes bladerdeeg. Vet een klein springvorm in met wat boter. Verwarm de oven voor op 200°C. Snij de banaan in schuine plakjes & leg deze dakpansgewijs op de bodem van de springvorm. Zorg dat de bodem goed bedekt is met de plakjes banaan. Smelt in een pannetje de boter (ik had gezouten boter uit Bretagne) en voeg de suiker, vanillesuiker, de slagroom & de cacao toe wanneer de boter gesmolten is. Blijf roeren tot er een mooie egale substantie ontstaat. Laat het butterscotch/cacao iets afkoelen & giet het over de bananen in de springvorm. Dek het geheel goed af met bladerdeeg zodat de butterscotch/cacao er niet onder vandaan kan pruttelen. Zet de taart in de voorverwarmde oven & laat de taart ongeveer 25 minuten bakken totdat het bladerdeeg mooi bruin & knapperig is. Haal de taart dan uit de oven & laat hem iets afkoelen, zodat de butterschotch/cacao iets stolt. Kiep de vorm op een bord & wacht tot je de taart eenvoudig uit de springvorm kan halen. Lekker met een bolletje yoghurtijs of kokosijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten