vrijdag 8 april 2011

Kipkarbonades uit de oven met citroen

24/11/2008 - Kipkarbonades uit de oven met citroen
Op vrijdag is het marktdag in Hoofddorp. Meestal kan ik er niet heen, omdat ik op vrijdag moet werken, maar soms wil het nog lukken als ik om half 4 stop. Dan kan ik nog even snel naar de bloemenman, de groenteman, de surinaamse man, de visboer & de kippenboer rennen voor ze gaan opbreken. En dan heb ik weer bij elkaar waar ik eigenlijk voor naar de markt ga. Afgelopen vrijdag had ik een klein beetje pech: vanwege de storm waren de meeste kramen al opgebroken & kon ik dus niet mijn vertrouwde mannetjes langsrennen. Alleen de poelier stond er nog & daar heb ik wat kipkarbonaadjes gekocht. Gisteren maakte ik ze klaar met de broccoli & rostirondjes... Het idee van het recept heb ik van van een kookblog ergens op het web (geen idee welke, dus sorry, geen bronvermelding) & wat ik niet meer wist heb ik zo'n beetje verzonnen. Maar goed, de kip smaakte erg lekker & de rest van de etenswaren ook. Dat was dus smullen gisteren!



Kipkarbonaadjes uit de oven met citroen (2 pers.)

4 kipkarbonades
1 citroen
4 teentjes knoflook
2-3 el. bloem
flinke snuf paprikapoeder
flinke snuf komijn
zout
olijfolie
Verwarm de oven voor op 200-220ºC. Halveer de citroen & pers één helft uit. Smeer de kipkarbonades in met het citroensap. Doe de bloem met het paprikapoeder, de komijn & het zout in een plastic zak & schud even goed door elkaar. Stop vervolgens de kipkarbonades in de zak, maak de zak goed dicht & schud goed tot de karbonades helemaal bedekt zijn met een dun laagje bloem. Bak de kipkarbonades in een pan in wat olijfolie totdat ze mooi bruin zien. Snij intussen de resterende helft van de citroen in dunne schijfjes & ontvel & kneus de tenen knoflook. Wanneer de karbonades mooi bruin zijn, leg ze dan naast elkaar in een ovenschaal. Leg de teentjes knoflook ertussen & leg de schijfjes citroen bovenop de karbonades. Giet er nog flink wat olijfolie overheen & strooi evt. met wat grof zeezout & zet de schaal in de voorverwarmde oven. Bak de karbonades ong. 20 minuten tot de karbonades gaar zijn. Serveer ze warm!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten