zaterdag 9 april 2011

Hongaarse zuurkoolsoep

27/12/2008 - Hongaarse zuurkoolsoep
Na alle kerstdiners is het nu tijd voor wat simpeler eten... Gisteren nog één keer gefonduet & natuurlijk zat je weer voller dan je eigenlijk wil. Maar vanaf vandaag is het even een paar dagen wat simpeler (tot 31 december, dan volgen er weer een paar dagen met copieuze maaltijden vanwege oud & nieuw, familie-etentje & mijn vaders 60e verjaardag) Maar goed, vanavond ga ik lekker soep maken. Met een broodje & wat salade erbij een goede maaltijd! Dit recept kreeg ik van mijn collega & als zij zegt dat het heerlijk is, geloof ik haar meteen.



Hongaarse zuurkoolsoep

500 gram wijnzuurkool
stukje zuurkoolspek à 150 gr.
200 gr. spekblokjes
1 rookworst
¾ l. bouillon (liefst zelfgetrokken)
2 bouillonblokjes
1 klein zakje fijne soepgroenten
500 gr. aardappelen, geschild & geraspt
4 laurierblaadjes
zout & peperkorrels

Pluk de zuurkool uit elkaar & hak deze fijn met een scherp mes. Snij het spek in niet te kleine stukjes. Voeg de zuurkool, het spek, de laurierblaadjes, het zout & de peperkorrels bij de bouillon & laat dit ca. ½ uur zachtjes pruttelen. Voeg de goed uitgespoelde aardappelen & de spekblokjes bij de zuurkool. En verkruimel de bouillonblokjes boven de pan. Laat alles nog ca. een ½ uurtje doorpruttelen. Doe dan de worst, in plakjes gesneden, & de soepgroenten erbij. Laat dit nog een kwartiertje meekoken. Je kan evt. kruiden naar eigen inzicht toevoegen (of misschien een snufje paprikapoeder)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten