vrijdag 8 april 2011

Ouderwets lekkere rode kool

21/12/2008 - Ouderwets lekkere rode kool
Vandaag hebben we een drukke dag voor de boeg; naar Haarlem voor een treinenbeurs (hobby van het vriendje), dan naar Beverwijk om nieuwe kledij te kopen (alweer voor het vriendje) & daarna naar Scheveningen voor een etentje ter gelegenheid van de 35-jarige bruiloft van mijn oom & tante. Gezellig allemaal, maar wel erg druk! Ik heb nu dus heel even de tijd genomen om alvast een boodschappenlijstje voor kerst te maken. Zoals ik al eerder vertelde ben ik in charge over de groenten & de taarten. Er valt dus wel het een en ander te maken & vooral voorbereiden. Want waar vind je cheddar & hoeveel moet je er precies van hebben als je het recept voor 20 personen maakt? Altijd even uitzoeken... De ingrediƫnten voor het volgende recept heb ik in ieder geval al allemaal in huis. Dat scheelt dus alweer! Het recept komt uit het boek van Yolanda van der Jagt. Vorig jaar heb ik het al een keertje gemaakt & toen smaakte het prima (ook al hou ik eigenlijk niet van rode kool)



Ouderwets lekkere rode kool

1 kilo rode kool
50 gram roomboter
1 ui, gehalveerd & in ringen
100 gram suiker
1 tl. zout
1 kaneelstokje
2 kruidnagels
2 laurierblaadjes
1 dl. rode wijn
120 ml. witte wijn-azijn
2 appels
Verwijder de buitenste bladeren van de kool & snij de groente in vier parten. Snij de witte kern eruit & snij dan de parten over de breedte in dunne repen. Verhit de boter in een ruime pan met dikke bodem & fruit de ui 5 min. Voeg dan de suiker, het zout, de kruidnagels, de kaneel & de laurierblaadjes toe. Roer de rode kool erdoor. Schenk de wijn & de azijn erbij & voeg naar smaak peper toe. Schil de appels, verwijder het klokhuis & snij elke appel in 4 partjes. Leg de partjes appel bovenop de rode kool. Stoof de kool afgedekt in ongeveer 1 uur gaar. De kool mag niet te papperig worden, maar moet nog een beetje beet hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten