vrijdag 8 april 2011

Tajine

19/11/2008 - Tajine
Op één of andere manier kon je dit artikel niet meer lezen na de aanpassingen van mijn blog. Vandaar dat ik het maar opnieuw plaats...

Annemarie vroeg om wat meer uitleg over het gebruik van de tajine. Nu heb ik mijn tajine ooit in Marokko gekocht & zat ik eigenlijk een beetje met hetzelfde probleem en ben toen op onderzoek uitgegaan... Hier een korte samenvatting van mijn bevindingen.

Een tajine is een Noord-Afrikaanse aardewerken stoofpot. De gerechten die ermee gemaakt worden ontlenen er tevens hun naam aan. Vooral in Marokko is de tajine populair. Een tajine bestaat uit een schaal, waaruit de bereide gerechten opgediend kunnen worden, en een relatief hoog conusvormig deksel. Bij het koken met de tajine valt de condens weer terug in de schaal. Daarmee lijkt de werking van de tajine enigszins op die van een snelkookpan. De meeste tajines zijn geglazuurd, maar zij kunnen ook ongeglazuurd zijn. Bij de traditionele tajines moet er opgepast worden voor loodvergiftiging, aangezien een tajine te hoge concentraties lood kan bevatten. Inmiddels zijn er ook gietijzeren versies van de tajine op de markt die dit nadeel niet hebben. Een andere nieuwe variant is de elektrische tajine. Voordat een ongeglazuurde tajine voor de eerste keer gebruikt wordt, dient de schaal bij voorkeur 24 uur gevuld te worden met water. Hiermee kan worden voorkomen dat deze bij het eerste gebruik barst. Bij gebruik op gas is het nodig een sudderplaatje te gebruiken. Sommige tajines zijn beschilderd; deze dienen meestal ter decoratie of om het gerecht na bereiding in op te dienen. Tajines worden zowel gebruikt om groente-, vlees- als visgerechten te bereiden.
bron: Wikipedia

Voordat ik mijn tajine (een aardewerken met glazuur) voor het eerst ging gebruiken heb ik hem eerst een dag in water in de wasmand in de badkamer gezet. Daarna heb ik hem goed afgedroogd & ingekwast met olijfolie. Vervolgens heb ik hem op een laag vuurtje op het fornuis gezet om de tajine in te laten branden. Weer af laten koelen & de tajine was eindelijk klaar voor gebruik. Je kunt ook een gietijzeren tajine kopen. Dan moet je even bij aanschaf vragen hoe e.e.a. werkt.

Als ik tajinegerechten maak, doe ik dit nooit op hoog vuur. Meestal zet ik de tajine op een kleinere pit (niet de allerkleinste) & zet het vuur middelhoog. De tajine zet ik erop & giet er een behoorlijke scheut olijfolie in. Die laat ik warm worden & voeg dan het vlees op kamertemperatuur toe. (het vlees op kamertemp. omdat anders het tempreatuurvrschil te groot is & de tajine kan barsten) Het vlees laat ik even op wat hoger vuur bakken zodat het vlees dichtschroeit & daarna draai ik het vuur lager als de andere ingrediënten erbij gaan. Met het deksel erop kun je de tajine zo laten sudderen zonder dat je bang moet zijn voor scheuren etc. De tajine moet ook in de oven kunnen, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.
Na gebruik zet ik de tajine nooit in de afwasmachine, maar wassen wij hem met de hand af. Ga niet met scherpe messen ofzo in de tajine, want dan beschadig je de laklaag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten