vrijdag 8 april 2011

Marokkaanse kip, couscous & wortelsalade

18/11/2008 - Marokkaanse kip, couscous & wortelsalade
Al een aantal jaar verzamel ik kookboeken. Het begon met een kookboek voor studenten van Fokke & Sukke & nu heb ik ze in allerlei soorten & maten. Ons huis staat er vol mee; 2 planken in de boekenkast, de hele bovenkant van de koelkast & her en der verspreid liggen kleine stapeltjes (zoals onder de salontafel) van boeken waar ik recepten uit aan het lezen/bekijken/uitzoeken ben. Jeroen wordt soms wel eens gek van mijn tic. Maar goed, elke gek zijn gebrek. Het voordeel is wel dat ik eigenlijk nooit 2x hetzelfde zou hoeven eten (niet dat dat nooit gebeurt, maar het hoeft niet) & dat ik altijd wel een recept vind dat ik kan gebruiken voor een etentje ofzo. Ik heb deze herfst ontdekt dat kookboeken in Engeland een stuk goedkoper zijn dan hier. Je hebt dan wel een kookboek in het engels, maar dat vind ik niet zo heel erg. Ik verheug me nu al op 30 december wanneer mijn broertje naar Nederland komt & 3 bestelde boeken voor mij meeneemt. Maar goed, het gerecht dat ik vandaag gemaakt heb komt uit één van de boeken die ik in september in Engeland gekocht heb: The 30-minute cook van Nigel Slater. Een boek met allemaal snelle, ietwat aparte gerechten die zowel voor beginnende als wat meer gevorderde koks leuk zijn. Ik maakte de marokaanse kip eruit (met hier & daar wat kleine aanpassingen) Ik weet eigenlijk niet of ik het geheel in 30 minuten gekookt heb, maar lang kan het niet geduurd hebben. We aten deze kip met couscous (met wat kaneel & harissa erdoor) & een wortelsalade vrij naar Jamie Olliver.



Marokkaanse kip

350 gram kipfilet, in redelijk grote stukken gesneden
1/2 rood pepertje, fijngehakt
1 tl. paprikaflakes (of wat paprikapoeder)
2 teentjes knoflook, fijngehakt
sap van 1/2 citroen
2 el. olijfolie
1 tl. kaneel
2 el. rozijnen
2 el. pijnboompitten
1 el. gehakte munt


Doe de kip in een schaal. Meng het pepertje, de paprikaflakes, de knoflook, het citroensap, de olijfolie, de kaneel, de rozijnen & pijnboompitten door elkaar. En giet het over de kipfilet heen. Meng alles goed door elkaar zodat de kip bedekt is met het mengsel. Laat minimaal 20 min. staan marineren (liever een uur, maar ik had weinig tijd) Verhit wat olie in een pan & voeg de kip met de marinade toe zodra de olie heet is. Bak tot de kip goudbruin & gaar is. Strooi de verse munt erover & serveer met de couscous & wortelsalade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten