vrijdag 8 april 2011

Normandische appeltaart

17/12/2008 - Normandische appeltaart
Ik was vrijdag bijtijds thuis & heb in de ijzijge kou op de markt mijn boodschappen gedaan. Bij de poelier kocht ik kipfilet & kipkarbonades, bij de bloemenman roosjes & anemonen & bij de groenteman allerlei groenten zoals boerenkool, spruiten, maar ook venkel. Daar heb ik gisteren mee gekookt. Eigenlijk heel simpel. Ik heb de venkel in plakken gesneden, op de bodem van een ovenschaal gelegd & verder heb ik het recept van de kip met citroen zoals ik al eerder beschreef gevolgd (lees hier). Was erg lekker & voor herhaling vatbaar! Dat was het wel zo'n beetje voor vandaag. Nu is het vandaag weer mijn wekelijkse vrije dag & ben ik van plan om na het bezoekje aan oma normandische appeltaart te gaan bakken. Het recept komt uit een klein boekje dat ik voor Sinterklaas van mijn ouders kreeg met daarin recepten uit de franse keuken. Erg handzaam om mee te nemen & de appeltaart lijkt me heerlijk!!! Hieronder staat het recept. het deeg ga ik zometeen al maken, dan hoef ik dat vanmiddag alleen maar uit de koelkast te halen & kan het bakken snel aanvangen...



Normandische appeltaart



Deeg:

150 gram bloem
½ tl. zout
3 el. basterdsuiker
2 grote eierdooiers, losgeklopt met 1 tl. koud water
½ tl. vanille-extract
115 gram boter op kamertemp. in blokjes
Vulling:

8 grote, stevige appels (ca. 1 kg)
100 gram vanillesuiker
2 el. water
1 eiwit, licht geklopt
2 el. abrikozenjam
Zeef voor het deeg bloem & zout in een kom & maak een kuiltje in het midden. Doe suiker, eierdooiers & vanille-extract daarin & meng alles met uw vingertoppen. Werk de bloem er vanaf de zijkant door & blijf kneden tot het deeg glad & soepel is. Vorm er een bal van, wikkel deze in plasticfolie & zet minstens 30 minuten en maximaal 24 uur in de koelkast.

Voor de vulling: houd vier appels achter, schil de rest & snij ze in stukjes. Verwarm deze met het water & de suiker al roerend op matig vuur 20 minuten tot een dikke puree. Laat afkoelen. Bekleed een springvorm van 23 cm. met het deeg. Leg een stuk vetvrij papier op de bodem & vul die met bakbonen. Bak 10-15 minuten in een voorverwarmde oven op 200ÂșC tot de deegrand stevig lijkt. Verwijder het papier & de bonen & bestrijk de taartbodem met het losgeklopte eiwit. Bak nog eens 5 minuten. Schil de achtergehouden appels & snij ze in dunne plakjes. Spreid de appelpuree uit over de taartbodem. Leg de appel in elkaar overlappende ringen erop. Bak de taart nog 35-40 minuten, tot het deeg krokant & goudbruin is. Smelt de jam in een kleine steelpan op matig vuur tot een dikke siroop. Bestrijk de taart ermee zodra hij uit de oven komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten