vrijdag 8 april 2011

Clafoutis

27/10/2008 - Clafoutis
Zondag is bij mij altijd zo'n dag dat ik nergens zin in heb. Ik hang maar een beetje in mijn pyama op de bank & bekijk kookboeken om dingen te vinden die ik ooit misschien nog ga koken... Gisteren was dus weer zo'n dag. En ik kwam een recept voor Clafoutis tegen in een kookboek van Joanne Harris. Clafoutis is een soort frans gebak met kersen & deeg. Het is eigenlijk meer een soort dikke pannenkoek met kersen dan echt gebak. En aangezien ik kersen heerlijk vind, leek me dit een mooi gerecht om te maken. Eén nadeeltje was dat op zondag maar weinig winkels open zijn & dat er op dit moment geen verse kersen voorhanden zijn. Dus dan maar een kleine aanpassing aan het oorspronkelijke recept & gewoon kersen uit blik genomen... Dit is nu mijn recept voor 2 personen:


Clafoutis

1 pot kersen (uitgelekt gewicht 175 gram)
45 gram bloem
20 gram witte basterdsuiker
1 dl. melk
1 ei
klein beetje vanille-essence
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een kleine ovenvorm in met wat boter. Laat de kersen uitlekken & doe die in de ovenschaal. Meng in een beslagkom het bloem met de basterdsuiker. Breek in een ander kommetje het ei & mix dat goed met de melk & de vanille-essence. Klop met de garde. Giet dit vervolgens langzaam bij de bloem & suiker, terwijl je ondertussen blijft kloppen. Als je een glad beslag hebt, giet het dan over de kersen in de ovenschaal. Zet deze voorzichtig in het midden van de oven en laat de clafoutis zo'n 45 minuten bakken in de oven tot hij goudbruin & stevig is. Serveer lauw met evt. een bolletje roomijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten