vrijdag 8 april 2011

Citroentaart met pijnboompitten

3/11/2008 - Citroentaart met pijnboompitten
Het is alweer even geleden dat ik een blogje schreef. Van mijn voornemen om netjes elke dag een recept met de wereld te delen is dus niet zoveel terecht gekomen. En om heel eerlijk te zijn is er van mijn andere voornemen (namelijk elke dag eten klaarmaken & opeten) ook niet zoveel terecht gekomen. Het was weer eens zo'n week. Je weet wel, de week van de maand & ik voelde me gewoon hangerig, lamlendig & had totaal geen zin om wat dan ook klaar te maken. Zowel dinsdag als donderdag werd het dus maar respectievelijk wat afhalen & een kant-en-klaar pizza de oven inschuiven. Geen culinaire hoogstandjes dus... En omdat ik het gevoel had dat de winter ingezet was na de nachtvorst deze week, heb ik vandaag maar een ouderwetse boerenkoolstampot gemaakt. Alweer geen culinair hoogstandje. Maar voor de liefhebbers zal ik morgen even mijn recept voor stampot boerenkool posten. Vandaag geef ik het recept voor de citroentaart die ik gisteren (zondag dus) gemaakt heb. Het recept komt uit een kookboek dat ik ooit van mijn lieve vriendje kreeg & ik vind de taart niet te versmaden zo lekker... Ga ik zeker vaker maken! Hier is het recept ervan...



Citroentaart met pijnboompitten

Voor het deeg:

250 gram bloem
175 gram boter, in kleine stukjes, plus extra om in te vetten
20 gram witte basterdsuiker
1 ei
2 eetlepels water
Voor de vulling:

2 eieren
100 gram suiker
1,5 dl. room
schil & sap van 1,5 citroen
50 gram boter
flinke handvol pijnboompitten


Wrjf met de vingertoppen de bloem met de boter tot een kruimelig deeg. (werk het liefst in een koele keuken met koele vingers) Meng de suiker erdoor. Voeg het ei & water toe & meng beide door het deeg met een bot mes; maak daarbij snijdende bewegingen, totdat het deeg een bal vormt. Leg de deegbal op een koel, met bloem bestoven werkblad & kneed hem een minuut met de palm van je hand, totdat een glad deeg verkregen is. Verpak het deeg in plasticfolie en laat het 40 minuten in de koelkast rusten.


Beboter een lage taartvorm met losse bodem lichtjes. Bestuif een koel werkvlak met bloem, rol het gekoelde deeg uit & bekleed er de taartvorm mee. Snij de overhangende stukken deeg af met een mes & zet de vorm nog eens 20 minuten in de koelkast.


Verwarm de oven voor op 180 graden celsius. Doe voor de vulling de eieren, suiker, room, citroenschil & -sap in een kom & klop het mengsel schuimig. Smelt de boter & klop hem door het eiermengsel. Giet het mengsel over het deeg.


Zet de taartvorm voorzichtig in de oven & bak hem 15 minuten, draai de thermostaat lager naar 160 graden celsius. Strooi nu de pijnboompitjes over de taart en bak de taart nog eens 20 minuten of tot de vulling gaar is. Laat de taart voor het serveren 1 uur afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten