vrijdag 8 april 2011

Tajine met kip, wortels & kikkererwten

6/11/2008 - Tajine met kip, wortels en kikkerwerwten
Toen ik net ging samenwonen met Jeroen kwam ik erachter dat er wel heel veel dingen waren die hij niet lust. met nadruk op waren! Want op dit moment eet hij bijna alles dat ik hem voorschotel. Oke, die bloemkool gaat soms niet op (nou was die ook wel heel erg vies) & als ik iets teveel pepertjes door de roti doe, dan is hij ook niet blij. Maar verder mag ik niet klagen... Bijna alles eet hij zonder morren op. Nadat ik voor het eerst met mijn tajine een gerecht had klaargemaakt, vroeg hij meteen wanneer we dat weer zouden eten, want het was toch wel erg lekker. Sindsdien staat tajine met kip, wortel & kikkererwten regelmatig op het menu. De samenstelling wisselt steeds, maar de basis blijft hetzelfde. Dinsdag maakte ik de tajine als volgt:



Tajine met kip, wortels en kikkererwten

2 kipfilets
2-4 winterpenen
blik kikkererwten
busje Marokkaanse kruiden (ik had ze uit Frankrijk)
olijfolie
2 handen amandelen
Maggiblokje
wat harissa (bij de turkse/marokaanse winkel vandaan)

Snij de avond van tevoren de kipfilet in blokjes. Doe de kipblokjes in een schaaltje. Meng de Marokkaanse kruiden (1-2 eetlepels) met wat olijfolie (2-3 eetlepels) & giet dit over de kipblokjes. Doe wat aluminiumfolie over het schaaltje & zet de kipblokjes met de marinade in de koelkast om te marineren. De volgende dag: Schrap de winterpeen & snij hem in schijfjes (halveer ze evt. als de peen erg dik is). Spoel de kikkererwten schoon & laat ze uitlekken. Maak met het bouillonblokje & kokend water een flinke kop bouillon. Verhit 2 eetlepels olie in de bodem van een tajine. Bak hierin de kipblokjes rondom aan. Doe de wortels, kikkererwten & wat harissa erbij. Laat dit even smoren. Giet hierna ook de kop bouillon erbij & doe het deksel op de tajine. Zet het vuur lager & laat het geheel 20-25 minuten stoven. Rooster ondertussen de amandelen in een droog pannetje. Strooi deze over het gerecht tegen het einde van de kooktijd. Lekker met marokkaans brood of couscous!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten